forum.math.uoa.gr

Forum του Τμήματος Μαθηματικών
Ημερομηνία 21 Σεπ 2017, 09:07

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες [ DST ]




Δημιουργία νέου θέματος Απάντηση στο θέμα  [ 2 δημοσιεύσεις ] 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: Περί φιλοσοφίας vol2.
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 30 Ιαν 2017, 17:39 
Χωρίς σύνδεση

Εγγραφη: 31 Ιαν 2016, 17:54
Δημοσ.: 4
Με αφορμή το διάβασμά μου για το μάθημα της φιλοσοφίας που δίνουμε σε λίγες μέρες, μου δημιουργήθηκε μία σκέψη που θέλησα να την μοιραστώ μαζί σας και φυσικά περιμένω και παρατηρήσεις/σχόλια/ιδέες ή και δικές σας φιλοσοφικές σκέψεις.(Θα χαρώ ιδιαίτερα να τις διαβάσω μιας και με αφορά το θέμα!) :)
Συγκεκριμένα, παρατήρησα μία σύνδεση μεταξύ Πλάτωνα και Μπρεχτ.

Διαβάζοντας για το φιλοσοφικό σύστημα του Πλάτωνα και το πώς ισχυρίζεται ότι ακόμη και ο κοινός άνθρωπος -που δεν είναι πλήρως σε θέση να ξεχωρίζει το φαινόμενο απ΄το ον, όπως οι φιλόσοφοι- έχει τρόπους, ωστόσο, να διακρίνει τα φαινόμενα που εμφανίζονται σαν φαινόμενα, την στιγμή που η συντριπτική πλειονότητα δεν τα αναγνωρίζει ως φαινόμενα αλλά ως μια αναλλοίωτη πραγματικότητα, από τα φαινόμενα που είναι ευρύτατα αποδεκτά ως τέτοια, μου ήρθε στο μυαλό το ''παραξένισμα'' , με το οποίο είχε ασχοληθεί αρκετά ο Μπρεχτ, μεταφέροντας τον όρο στο θέατρο και επικοινωνώντας τον στο αναγνωστικό κοινό μέσα από τις ιστορίες του κύριου Κόυνερ. Ο εντοπισμός των παραξενισμάτων, αποτελεί ίσως, και πάντα κατά την γνώμη μου, έναν τρόπο από αυτούς που ισχυρίζεται ότι υπάρχουν στα χέρια του απλού ανθρώπου, ο Πλάτωνας.

Ο Μπρεχτ στα θεατρικά του έργα, τα οποία διαπραγματεύονταν κυρίως πτυχές της κοινωνικής και πολιτικής ζωής, προσπαθούσε μέσω της ''αποστασιοποίησης'' ρόλων-ηθοποιών να δείξει τα παραξενίσματα που αναδύονταν. Επιχειρούσε με λίγα λόγια να αφαιρέσει την σφραγίδα του οικείου από ''οικεία'' μας κοινωνικά γεγονότα προκειμένου να κινητοποιήσει τον θεατή να μην εκλάβει την καθημερινότητα ως αμετάβλητη, αλλά από την σκοπιά του εξωτερικού παρατηρητή και χωρίς συναισθηματισμούς, να κρίνει εκ νέου το γεγονός που διαδραματίζεται μπροστά του και να κατανοήσει την παράλογη φύση του, η οποία δεν γίνεται αντιληπτή πολλές φορές στα πλαίσια μιας κοινωνίας, τα άτομα της οποίας έχουν υποστεί την όποια αποξένωση από το κατεστημένο, με αποτέλεσμα να δέχονται πολλά αφύσικα γεγονότα ως φυσικά (αυτά τα τελευταία αποτελούν και το παραξένισμα).

Μου φαίνεται όμορφο πως με την μελέτη της κοινωνίας μέσω των παραδόξων που δημιουργούνται και μέσω των παραξενισμάτων, συναντιούνται υπό νέο πρίσμα, ιδέες δύο μεγάλων προσωπικοτήτων: του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη.
Κατά τον Αριστοτέλη, το πραγματικό είναι ό,τι αναγνωρίζουμε με τις αισθήσεις μας- δεν υπάρχει διάκριση του σύμπαντός μας σε χώρο των αισθήσεων και στον χώρο της νόησης, όπως συμβαίνει στο σύστημα του Πλάτωνα, στα φαινόμενα και στα όντα δηλαδή.
Το παραξένισμα του Μπρεχτ χαρακτηρίζει έναν συγκεκριμένο τρόπο θεώρησης του κόσμου, κατά τον οποίο αναγνωρίζεις ναι μεν ως πραγματικότητα τον κόσμο γύρω σου, έναν κόσμο εν κινήσει, συνεχώς μεταβαλλόμενο (μοντέλο Αριστοτελικό), αλλά προσπαθείς μέσω της αποστασιοποίησης να αποκαλύψεις το κοινωνικό παράλογο, το αφύσικο σε φαινόμενα και καταστάσεις της πραγματικής ζωής που το αλλοτριωμένο μέσα στην καπιταλιστική κοινωνία (για τον Μπρεχτ, μέσα σε οποιαδήποτε μορφής κοινωνία που αλλοτριώνει κατά τον έναν ή τον άλλον τρόπο το άτομο, για μένα) άτομο έχει συνηθίσει να τις αποδέχεται σαν φυσικές και οικείες.


Κορυφή
 Προφίλ  
 
 Θέμα δημοσίευσης: Re: Περί φιλοσοφίας vol2.
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 31 Ιαν 2017, 22:32 
Χωρίς σύνδεση

Εγγραφη: 16 Σεπ 2013, 11:16
Δημοσ.: 12
1. ωραίο θέμα άνοιξες, αλλά από αυτά που σ ένα forum δεν βγάζεις άκρη εύκολα.
2. Διαφωνώ κάθετα με την τοποθέτηση σου διότι ο πυρήνας της ιδέας είναι η σύγκρισης μιας 'τεχνοτροπίας' μ ένα φιλοσοφικό σύστημα
3. ακολουθώντας διαφορετικά και μάλιστα αντίθετα φιλοσοφικά συστήματα ο Πλάτων και ο Μπρεχτ, τα εργαλεία αποτύπωσης των ιδεών του τελευταίου έρχονται να αποτυπώσουν την 'πραγματικότητα' του. Αδυνατώντας ν αποσπάσεις την τεχνοτροπία (διότι δεν κρατά ουδέτερη στάση-"εργαλειακή") από το φιλοσοφικό της υπόβαθρο, αυτή, προσπαθεί να το υπηρετήσει.
4. Επομένως δεν μιλάμε για σύγκριση φιλοσοφίας και τεχνοτροπίας αλλά συσχέτιση
5. Επομένως στην τέχνη της αποστασιοποίησης και στο φιλοσοφικό σύστημα του Πλάτωνα πρέπει να εμβαθύνεις και να δεις την 'ουσία' και επομένως το άκυρο της σύνδεσης.
6. Εν κατακλείδι ας σκεφτούμε τι θα έλεγε ο Γαλιλαίος (κατά τον Μπρεχτ στο ομότιτλο έργο του) πριν λυγίσει στις επιταγές της Ιεράς Εξέτασης για τον Πλάτων


Κορυφή
 Προφίλ  
 
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση κατά  
Δημιουργία νέου θέματος Απάντηση στο θέμα  [ 2 δημοσιεύσεις ] 

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες [ DST ]


Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 2 επισκέπτες


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group